Vodafone en T-Mobile voor rechter gesleept om ‘gratis’ telefoons bij abonnementen

Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die beide telecombedrijven heeft gedagvaard.

Foto: EPA

Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die beide telecombedrijven heeft gedagvaard.

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.

De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven de kosten inderdaad terugbetalen.

Vodafone en T-Mobile hebben volgens de claimpartij vooralsnog elke vorm van compensatie geweigerd. ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond nog in gesprek met KPN over mogelijke compensatie. Dat bedrijf werd daarom niet gedagvaard.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl